Wat heeft Pieter Ursem met duurzaam ondernemen?

Hoe gaan Hoornse ondernemers om met duurzaam ondernemen? Een kijkje in de keuken van Pieter Ursem van autobedrijf Peter Ursem.

Duurzaam ondernemen wordt door steeds meer bedrijven opgepakt. Omdat ondernemers hun footprint willen verkleinen, omdat het financieel aantrekkelijke resultaten geeft of omdat de overheid erom vraagt.

Het is een zonnige middag als ik aankom bij Pieter Ursem, eigenaar van autobedrijf Peter Ursem. Zijn kantoor heeft een glazen wand met wijds uitzicht over het industrieterrein. Tegenover zijn kamer bevind zich het kantoor van Jasper Baltus en Jeff Wezel van EcarACCU. Een mooie plek om Pieters visie op duurzaam ondernemen te horen. En ook: hoe was zijn pad tot nu toe.

Autobedrijf Peter Ursem

Het bedrijf

Pieter was van jongs af aan gefascineerd door de autohandel. Om half acht ’s ochtend zat hij al in de garage van zijn vader. De auto’s naar buiten, klusjes doen, sleutelen. Na schooltijd was hij daar weer te vinden. Huiswerk stond niet in zijn rijtje van dagelijkse activiteiten. Toelatingsexamen doen voor de brancheopleiding IVA in Driebergen was een logisch vervolg, gevolgd door een managementopleiding.

Pieter ziet het wel concreet voor zich. Waarom niet ergens op het industrieterrein een waterstofopslag die groot genoeg is voor het opslaan van de niet gebruikte duurzaam opgewekte energie van de inwoners? Zodat die ter beschikking is op het moment dat er net tekort wordt opgewekt?

Het was de bedoeling na zijn examen ervaring op te doen bij andere bedrijven. De drukte bij autobedrijf Peter Ursem maakte dat hij daar direct aan het werk ging.

Zijn vader Peter Ursem overleed onverwachts in 1998. Dat de zaak daarna bleef draaien heeft hij te danken aan zijn collega’s en zijn vriend Sandor Peet. In 2000 kon hij de zaak overnemen van zijn moeder. De collega’s van destijds zijn allemaal gebleven (of met pensioen).

Het bedrijf heeft daarna een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt. Inmiddels is autobedrijf Peter Ursem gegroeid van 1 naar 6 vestigingen, van alleen dealer van Mitsubishi naar dealer van Mitsubishi, Nissan en Hyundai, overname van een schadebedrijf, in 2008 ook een periode import van Amerikaanse jongensdroom auto’s en ook nog een tijd een webshop voor navigatiesystemen. En nu is er ook het kersverse bedrijfsonderdeel EcarACCU. Pieter staat open voor nieuwe ontwikkelingen.

Drijfveren

Sleutelen en ondernemen vindt hij nog steeds even leuk. Zijn drijfveren om zich ook met duurzaam ondernemen bezig te houden? In de eerste plaats het vernieuwen van het bedrijf. Altijd kijken waar nieuwe mogelijkheden zitten. Maar ook het besef dat zijn autobedrijf vanuit zijn aard een negatief effect heeft op duurzaamheid. En de wens daar duurzamere activiteiten tegenover te zetten.

Hij ziet zelf ook een omslag in de houding van mensen tegenover auto’s. Waar een automobilist vroeger indruk kon maken met grote indrukwekkende auto’s is de vraag nu vaak toch een tandje minder. Juist ook omdat mensen nu bewuster zijn van de impact op het milieu.

Vernieuwen van de activiteiten vindt hij ook belangrijk omdat het je wendbaar maakt. Hij heeft toch een bedrijf met 65 mensen in dienst (zie ook bovenste foto). Ook in de toekomst wil hij daar voldoende werk voor hebben.

Bedrijf ISO gecertificeerd

Sowieso is het bedrijf “erkend duurzaam” gecertificeerd. Door Erkend Duurzaam. Hier wordt de bedrijfsvoering onder de loep genomen. Denk ook aan het gebruik van papier, duurzaam licht etc.

Recycling en de autobranche

Als je een auto koopt betaal je al een recyclingbijdrage. Dit bedrag komt terecht bij Auto Recycling Nederland. Die vervolgens de bedragen uitkeert aan de sloopbedrijven. Er worden 200.000 autowrakken per jaar uit elkaar gehaald. Volgens ARN wordt daar 95 % van hergebruikt. Tot zo ver de reguliere bedrijfsvoering.

EcarACCU

Een paradepaardje van Pieter is EcarACCU. Voorheen onderdeel van Autobedrijf Peter Ursem en sinds kort een opzichzelfstaande BV. De accu’s van elektrische en hybride auto’s werden in het verleden allemaal naar ARN (Auto Recycling Nederland) gebracht, die zorgden voor vernietiging. Sinds 2016 mag autobedrijf Peter Ursem de accu’s hergebruiken voor andere doeleinden zoals duurzame energieopslag .

Vóór die tijd werden de accu’s verhit en vervolgens vermaald, waarna de meest kostbare metalen werden teruggewonnen: aluminium, koper en kobalt: 50 % van de accu werd opnieuw gebruikt. Als de accu’s door EcarACCU worden gebruikt wordt 99 % van de accu opnieuw gebruikt.
Doel van het hergebruik is een beter milieu en sociale zekerheid.

Voorbeeld van de box die gebruikt wordt voor opslag van energie

Voor de toepassing worden door Jasper Baltus, trekker van het EcarACCU project, partners gezocht, waarmee nieuwe producten worden gemaakt. Zo maken ze met Expice bijvoorbeeld een box die kan worden gebruikt voor het overdag opslaan van een teveel aan zonne energie. En hebben ze dit jaar – met Solar Techno en de UN -aan een afgelegen school in Kameroen een stroomsysteem geleverd. Er staan 90 zonnepanelen rond de school, die zijn aangesloten op een batterij in een container.

De container voor de school in Kameroen

Laadpaal

Mitsubishi heeft autobedrijf Peter Ursem uitgekozen om mee te doen aan de pilot “auto-naar-grid”. Voor de deur staat een laadpaal waar een Mitsubishi Outlander PHEV op aangesloten wordt. De batterij van de auto wordt gebruikt voor opslag en ontladen van elektriciteit, waardoor het electriciteitsnet meer in balans gebracht kan worden.

De pilot is een samenwerking tussen Mitsubishi, Tennet en Nuvve. Als de pilot slaagt kan deze worden opgeschaald: er zijn 25.000 Outlanders in Nederland. Dit kan een behoorlijke bijdrage zijn voor het in balans houden van het electriciteitsnet, nu er steeds meer zonnepanelen worden aangesloten.

Waterstof

Waterstof kan naar de toekomst toe belangrijk worden voor opslag van electriciteit. Er rijden nog niet veel waterstofauto’s in Nederland (in 2016 pas 26). Maar als het er meer worden kan het uiteindelijk een behoorlijke impact hebben.

Het is een beetje een kip-ei verhaal. Als er meer vraag komt naar waterstofauto’s kan er meer worden aangeboden. Maar er is pas meer vraag naar waterstofauto’s als er bijvoorbeeld meer tankstations zijn. En die komen pas als er meer vraag is naar waterstofauto’s. Er zijn nu drie tankstations  in Nederland: Helmond, Rhoon en Arnhem. Het worden er wel snel meer.

Toyota Mirai en de Hyundai ix35 FCEV zijn tot nu toe de enige waterstofauto’s op de Nederlandse markt: het kunnen er wel snel meer worden. Jeff Wezel, ook werkend voor EcarACCU, onderzoekt nu voor Pieter de mogelijkheden van waterstof voor het autobedrijf.

Samenwerking andere bedrijven

De verkoop van auto’s is geen bedrijfsactiviteit waar veel samenwerking gebruikelijk is. De andere activiteiten van het bedrijf – de reparatie, de recycling van accu’s – vraagt veel meer om samenwerking met andere ondernemers. Vooral bij projecten voor de recycling van accu’s worden de banden aangetrokken met ondernemers en gemeenten, waarmee projecten dan worden opgepakt. Ook voor andere ideeën staat Pieter altijd open.

Overheidsmaatregelen ter bevordering duurzaamheid

Overheidsmaatregelen hebben volgens Pieter zeker een effect op de autobranche.

Zo moeten fabrikanten van auto’s er voor zorgen dat de door hen in Europa ingevoerde auto’s gemiddeld onder de 95 gram CO2 per jaar blijven. Dat heeft er bijvoorbeeld voor gezorgd dat Mercedes Smart heeft overgenomen: dat drukt de gemiddelden.

De hoogte op de bijtelling voor bijvoorbeeld hybride auto’s heeft ook een direct effect gehad op de verkoop. En nu deze auto’s relatief duur zijn voor de tweede hands verkoop verdwijnen de auto’s, waar de overheid in heeft geïnvesteerd door subsidies, naar het buitenland. Een gemiste kans vindt hij, omdat de auto’s ook nuttig zijn om in Nederland om energieopslag te stabiliseren.

Ziet Pieter ook kansen voor waterstof? Buiten waterstofauto’s?

Energieopslag is in de toekomst belangrijk. Overdag wek je meer op, ’s avonds en ’s nachts heb je ook energie nodig. Het waait niet altijd. Je hebt een vorm van opslag nodig die maakt dat al je bewoners altijd gebruik kunnen maken van de opgewekte elektriciteit.

In de toekomst, als er nog veel meer mensen zijn met zonnepanelen op hun dak en andere duurzame opwekkers, ziet Pieter mogelijkheden voor de stad om elektriciteit op te slaan met waterstof. Als je slim omgaat met opslag en je creëert als stad voldoende capaciteit aan zonne- en windenergie, is er voldoende energie voor iedereen.

Pieter ziet het wel concreet voor zich. Waarom niet ergens op het industrieterrein een waterstofopslag die groot genoeg is voor het opslaan van de niet gebruikte duurzaam opgewekte energie van de inwoners? Zodat die ter beschikking is op het moment dat er net tekort wordt opgewekt?

Workshop Duurzaam Ondernemen

Ben je ondernemer en wil je ook eens stil staan bij wat nieuwe ontwikkelingen kunnen betekenen voor je onderneming?

Zoals energietransitie, circulaire economie, gebruik grondstoffen, Internet of Things, Blockchain, nieuwe mogelijkheden van mobiliteit?

Op 11 december geven we de Workshop Duurzaam Ondernemen.

Meer info vind je hier.

Opgeven kan hier.

Wietske on EmailWietske on Linkedin
Wietske
Energieke verbinder at Wijkplan 2050
Wietske Glandorf is organisator, verteller en verbinder. Ze is mede-initiatiefnemer van Wijkplan 2050. Doel is de uitstoot van CO2 versneld te verminderen. Door het opzetten en uitvoeren van projecten - met inwoners, ondernemers en organisaties - die hier aan bijdragen. En het geven van workshops over de nieuwe duurzame economie.
Verder blogt ze over energietransitie: de inzet van storytelling én de verbinding van duurzaamheid en economische ontwikkeling.

Auteur: Wietske

Wietske Glandorf is organisator, verteller en verbinder. Ze is mede-initiatiefnemer van Wijkplan 2050. Doel is de uitstoot van CO2 versneld te verminderen. Door het opzetten en uitvoeren van projecten - met inwoners, ondernemers en organisaties - die hier aan bijdragen. En het geven van workshops over de nieuwe duurzame economie. Verder blogt ze over energietransitie: de inzet van storytelling én de verbinding van duurzaamheid en economische ontwikkeling.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *